Denne hjemmeside bruger cookies, til at forbedre brugeroplevelsen. Ved at bruge dette website, gives der samtykke til alle cookies i forbindelse med vores cookie politik.   
Accepter

Godnat og sov godt! Gode råd mod søvnløshed

Godnat! Søvnløshed rammer op mod halvdelen af alle danskere i løbet af deres liv. Det kan være en periode, der går over af sig selv, og for enkelte vil der være tale om en mere kronisk problemstilling. Søvnløshed kan dække over problemer med at falde i søvn, at vågne op igen. Det kan også dreje sig om ikke at kunne opretholde søvnen, eller ikke at føle sig udhvilet efter søvn.

søvnløshed

søvnløshed!

Hvorfor bliver jeg ramt af søvnløshed?

Der er flere medicinske og psykiske årsager til søvnløshed. Det kan dreje sig om depression og stress, restless leg syndrome (urolige ben om natten), medicinindtag, eller uhensigtsmæssigt indtag af koffein, alkohol eller nikotinprodukter. Det kan også dreje sig om lunge- eller hjertesygdom, der giver åndenød eller vejrtrækningsbesvær om natten. Det er ikke altid, at man finder årsagen til søvnløshed, men da det er stærkt generende vil de fleste ønske udredning.

Hvad kan jeg selv gøre?

Det er vigtigt at få opsporet årsagen til søvnløshed. Lider man f.eks. af restless-leg syndrom, hvor benene bliver urolige om natten, kan man få medicin for det (kinin), og vågner man pga. åndenød kan det være et symptom på underliggende hjertesygdom, der bør udredes. Men der findes også en række tiltag, man selv kan forsøge med – det kaldes også for ’søvnhygiejne’:

  1. Sluk mobilen / fjernsynet / din tablet. Det blå lys fra elektroniske skærme kan forstyrre hjernens melatonin-produktion, hvilket giver længere indsovningstider. Med andre ord tager det længere tid at falde i søvn, fordi hjernen tror det er dag, når øjnene bliver stimuleret med lys fra elektroniske skærme. Tag gerne fat i en bog i stedet og læg dig, når du bliver træt.
  2. Få rigeligt med motion – 30 min per dag, men helst ikke lige op til sengetid (gerne 6 timer før du skal sove).
  3. Undgå koffeinholdige drikke, alkohol og søde sager i timerne (<6 timer) før sengetid.
  4. Brug gerne et par minutter før sengetid på at meditere. Der findes flere gratis guides til såkaldt ‘mindfulness meditation’, hvor man fokuserer på åndedrættet og på signalerne fra ens krop. Det kan være med til at sænke stressniveauet før sengetid.
  5. Undgå lange eller sene lure i løbet af dagen. Det kan forstyrre din evne til at falde i søvn eller sove igennem om natten.

Hvis jeg det nu ikke virker og jeg stadig er ligger søvnløs?

Du kan altid tale med en af vores læger om søvnløshed. Du kan f.eks. booke tid med vores psykiatriske læge Simon Gartner, der kan give gode råd om søvnhygiejne, og mellem 16 og 22 i hverdagene og 9-17 i weekenden kan du se vores akutlæge direkte på skærmen – klik her for at komme til forsiden, hvor du kan oprette dig som bruger.

Skriv et svar